Analys och mätning

A och O för ett framgångsrikt digitalt arbete är strukturerad analys och mätning.

Google Analytics 4

Den 1 juli 2023 slutar Google Universal Analytics (UA) att samla in och bearbeta ny data. Istället så går vi över till Google Analytics 4 (GA4) och du bör konfigurera din GA4 webbegendom, för att samla in data redan nu.

Dock kommer du att ha tillgång till din historiska data i UA, men för hur länge vet man inte i dagsläget!

Med GA4 så ändras sättet att spåra händelser på webbplatsen. Om du t.ex. köper annonser via Google och vill se att dina investeringar leder till inskickade kontaktformulärer eller köp på din webbplats/webbshop osv. så måste man skapa nya händelser för det i GA4 eller via t.ex. Google Tag Manager. Detta beroende på hur man valt att samla in datan.

Vi arbetar bland annat med Google Analytics 4 som är ett analys- och mätverktyg med ett antal funktioner som hjälper dig att analysera och mäta datan till och på din webbplats.

Vet du var dina besökare kommer ifrån idag? Kommer de via en sökmotor, sociala medier eller en annan webbplats och fram för allt, vilka av dina aktiviteter konverterar bäst?

Analysverktyget kan visa dig hur besökarna tagit sig till din webbplats, vilka sidor de har tittat på och vilken enhet de använt sig av. Du kan mäta försäljning och konverteringar t.ex. hur många det är som börjar prenumererar på ditt nyhetsbrev och vart de kom i från. Hur många tittar på era YouTube filmer på webbplatsen?

Möjligheterna är många och byggstenarna till smarta digitala steg finns att hämta här.

Har du frågor eller behöver komma igång med er digitala analys kontakta Fredrik Westlund.

Några av de kunder som Fredrik har hjälpt med Google Analytics

alzheimerfonden-kund-SEO-Sverige

Intresserad? Kontakta oss!

Fredrik-westlund-seo-expert

Fredrik, ansvarig Google Analytics.