Marknadsföring av app

Fråga: Hur hittade du din senaste app? Antagligen inte genom en sökning i Appstore eller Goole Play, vågar jag påstå.

Om vi bortser från de allra vanligaste och mest populära apparna, så kräver dagens konkurrens på app-marknaden en aktiv marknadsföring för att få sin app nedladdad. Som utvecklare kan man helt enkelt inte vänta sig något större engagemang annars, och detta är något både Google och Facebook har snappat upp. För är det något dessa har gemensamt så är det möjligheten att nå en enorm räckvidd, och med välbyggt appkampanj kan man kostnadseffektivt omvandla denna räckvidd till nedladdningar.

Både Google och Facebook erbjuder annonsformat, speciellt framtagna för att marknadsföra appar, och oavsett om du erbjuder en gratis- eller betalapp är dessa kampanjer mer eller mindre ett måste om du vill ha spridning för din app.

Vi på SEO Sverige har många marknadsföringskampanjer för appar i bagaget. Detta är vad vi lärt oss.

Facebook/Instagram Appkampanjer

Facebook kan med sin imponerande trafikmängd – både mobilt och desktop – erbjuda effektiv spridning och genomslag för din appkampanj. De speciellt framtagna annonsformaten uppmuntrar både appnedladdningar och engagemang, och som vanligt kan man skräddarsy sina målgrupper för att minimera onödiga annonskostnader.

Det är rekommenderat, men inte nödvändigt, att använda sig av Facebooks SDK när appen ska marknadsföras. Använder man den kan man buda på, och optimera kampanjerna, på bästa möjliga sätt. SDK ger också möjligheten till utökade målgruppssegmenteringar och användningen av Look-Alike-Audiences vilket i praktiken innebär att du kan rikta din annonsering mot profiler som påminner om dem som redan har laddat ner appen.

Har ni frågor om hur man bäst marknadsför er app på Facebook, så har SEO Sverige jobbat med Facebookannonsering sedan 2008, både åt stora och små uppdragsgivare. Kontakta vår Facebook-specialist här, eller ring oss på 040-882 70 så berättar vi mer.

Google AdWords Appkampanjer

Google Adwords erbjuder olika inställningar för olika marknadsföringsbehov. Var finns appens målgrupp? Känner de redan till ert varumärke och app? Svaren avgör var och hur ni ska synas med er app.

Första målet brukar dock vara att få så många appnedladdningar till ett så lågt pris som möjligt. Då är det bästa och enklaste alternativet ”Appinstallationsannonser”. Dessa syns med en tydlig installera-knapp samt en länk till appens infosidor på Google Play, respektive AppStore.

Har man redan en lanserad app med många nedladdningar men med svag aktivitet, så erbjuder även Google app-kampanjer med fokus på appengagemang, där användaren uppmanas att använda appen med valfritt argument eller budskap. Även här bör man anpassa var och hur man bör synas. När man väljer kanal, erbjuder Google följande alternativ:

  • Google Sök på mobila enheter, samt sökresultaten på Google Play
  • Googles Displaynätverk – Googles nätverk av webbplatser på mobila enheter och i mobilappar
  • YouTube – i appen mot mobila enheter

Har man ont om tid eller är osäker på var man ska börja, kan man välja Universal-inställningen. Dessa kampanjer optimerar sig själv, ger synlighet i samtliga kanaler, men tyvärr förlorar man den totala kontrollen – bl.a. budjusteringar och exakta placeringar – men det är ett bra sätt att komma igång.

Har ni en app att marknadsföra? Eller vill ni öka engagemanget för den ni redan har ute?
Kontakta då någon av våra specialister här, eller ring oss på 040-882 70.

OBS! Att tänka på vid apputveckling

Ska man kunna mäta resultatet och spåra trafiken från er app-kampanj när det kommer till IOS-nedladdningar, så KRÄVS det att man implementerar en spårningskod i appen redan i utvecklingsstadiet. Så kontakta er utvecklare och säkerställ att detta görs.

Intresserad? Kontakta oss!

google-partner-CMYK-search-mobile-vid-disp-shop-403x223

SEO Sverige & AdWords

SEO Sverige Malmö är certifierade Google Partners, och efter åtta års erfarenhet av AdWords vet vi vad som krävs för en framgångsrik digital kampanj. Vi strävar alltid efter kundens förtroende – något som vi vet måste förtjänas. Genom att pedagogiskt förklara och analysera Google AdWords alla möjliga tillämpningsområden på just din marknad och för ditt företag, når vi önskade resultat – tillsammans!