Fråga: Hur hittade du din senaste app? Antagligen inte genom en sökning i Appstore eller Google Play, vågar vi påstå.
Om vi bortser från de allra vanligaste och mest populära apparna, så kräver dagens konkurrens på app-marknaden en aktiv marknadsföring för att få sin app nedladdad. Som utvecklare kan man helt enkelt inte vänta sig något större engagemang annars, och detta är något både Google och Facebook har snappat upp. För är det något dessa har gemensamt så är det möjligheten att nå en enorm räckvidd, och med välbyggt appkampanj kan man kostnadseffektivt omvandla denna räckvidd till nedladdningar.
Både Google och Facebook erbjuder annonsformat, speciellt framtagna för att marknadsföra appar, och oavsett om du erbjuder en gratis- eller betalapp är dessa kampanjer mer eller mindre ett måste om du vill ha spridning för din app.
Vi på SEO Sverige har många marknadsföringskampanjer för appar i bagaget. Detta är vad vi lärt oss.
Facebook / Instagram Appkampanjer
Facebook kan med sin imponerande trafikmängd – både mobilt och desktop – erbjuda effektiv spridning och genomslag för din appkampanj. De speciellt framtagna annonsformaten uppmuntrar både appnedladdningar och engagemang, och som vanligt kan man skräddarsy sina målgrupper för att minimera onödiga annonskostnader.
Det är rekommenderat, men inte nödvändigt, att använda sig av Facebooks SDK när appen ska marknadsföras. Använder man den kan man buda på, och optimera kampanjerna, på bästa möjliga sätt. SDK ger också möjligheten till utökade målgruppssegmenteringar och användningen av Look-Alike-Audiences vilket i praktiken innebär att du kan rikta din annonsering mot profiler som påminner om dem som redan har laddat ner appen.
Har ni frågor om hur man bäst marknadsför er app på Facebook, så har SEO Sverige jobbat med Facebookannonsering sedan 2008, både åt stora och små uppdragsgivare. Kontakta vår Facebook-specialist här, eller ring oss på 070-9450828 så berättar vi mer.