annonsera på instagram

Annonsera på Instagram

Varför annonsera på Instagram?

På Instagram händer det mycket hela tiden. Både från ett användarperspektiv och för annonsörer. Oavsett om du är intresserad av att starta din närvaro på Instagram eller stärka en befintlig närvaro, ser vi till att hjälpa dig med vår spetskompetens. I vårt samarbete ser vi till att du även ökar din kunskap inom området och på ett transparent och roligt sätt jobbar ihop.

Vad kostar det att annonsera på Instagram?

Att annonsera på Instagram behöver inte vara dyrt och beror på den budgivningsstrategi du väljer, antingen betalning per klick (CPC) eller betalning per tusen visningar (CPM). Genomsnittligt sett ligger utgifterna för företag på mellan 1,70 kr till 17,00 kr för varje klick, och 57 kr för tusen visningar.

De olika annonsformaten

Bilder
I dina annonser kan du använda en bild som kan visas i antingen kvadratiskt, liggande, eller stående format.

Video
För videoinnehåll i annonser är kvadratiska och liggande format tillgängliga, förutom i Stories där detta inte stöds.

Karusell
Använder du karusell-format för din annons kommer den att kunna visas i både kvadratiskt och stående format i både Flödet och Stories.

Instagram Stories
Vi föreslår att du använder stående helskärmsformat för annonser i Stories, men detta format kan hantera samma typer av media som andra annonstyper. Det innebär att du kan använda enstaka bilder eller videor upp till 120 sekunder långa, med bildförhållanden från 9:16 till 16:9 och upp till 4:5.

Reels
För annonser i Reels krävs att du använder stående helskärmsformat.

Instagram-butik
Annonser för Instagram-butiken måste vara i formatet enstaka bild, karusell, eller samling. Trots att olika bildförhållanden stöds, visas annonser som kvadratiska bilder (1:1) och kan klickas på för att leda användaren till din produktsida på webbplatsen.

Bör jag annonsera på Instagram?

Framgången med din marknadsföringsstrategi beror helt på om din målgrupp är aktiva på Instagram. Det är framför allt personer födda under 1990-talet som utgör en stor del av Instagrams användarbas. Instagram är den tredje största sociala medie kanalen i Sverige, sett till användning. 

Att nå ut till dina kunder där de befinner sig är nyckeln till effektiv marknadsföring. Vi hjälper till med att identifiera din målgrupp och bestämma vilken plattform som passar bäst för dina behov, och om du bör annonsera på Instagram.

Vi hjälper dig komma igång med att annonsera på Instagram, snabbt och enkelt! 

SEO Sverige har bistått flera kunder med framgångsrika kampanjer genom att annonsera på Instagram, här är några av dem

Logga-fitness 24 7
Logga-root pasta
Logga-länsförsäkringar skåne

Behöver du hjälp med annonsering på Instagram?

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
GDPR

Läs mer om SEO Sverige och våra tjänster