Facebookexpert – Kristina Wroblewski

Sedan vi 2015 värvade Kristina Wroblewski från skönhetsjätten Yves Rocher, där hon jobbade som Social Media Manager, är hon SEO Sveriges Facebookexpert, vilket vi såklart är väldigt stolta över. Här hjälper hon allt från mindre företag, med ingen Facebooknärvaro alls, till stora koncerner som kört fast i deras sociala medietänk. Med Kristina får kunderna någon med spetskompetens och som vet vad som fungerar, en kunskap hon inte bara praktiserar utan även mer än gärna lär ut.

Facebook erbjuder annonsörer en uppsjö av kampanjinställningar, allt beroende på vad syftet med kampanjen är. Dessutom finns det fem olika annonsformat tillgängliga för varje kampanj, så det är inte konstigt att man som företag finner det övermäktigt och förvirrande. Lite längre ner i texten finner ni samtliga tillgängliga kampanjinställningar, samt annonsformat.

För att underlätta för er som antingen är nya med att annonsera på Facebook, eller bara behöver lite tips för att komma vidare, så har vi frågat experten om hjälp.

Vad är styrkan med Facebook?

– Den mest uppenbara styrkan med FB är så klart deras möjlighet till räckvidd. Alla har ett Facebook-konto idag, och nästan alla är vänligt inställda till att dela med sig av personlig information. I Denna information möjliggör väldigt precis målgruppssegmentering. Sen erbjuder FB otaliga olika sätt att nå denna målgrupp med kreativa A/B-testade annonser i rätt miljö, allt för att hålla kampanjerna optimerade och maximera genomslaget.

Om du bara får välja ett annonsformat på FB?

– Jag tycker personligen om att använda mig av karusellen. Här har man upp till tio bilder på sig att visa vad man gör eller säljer, och med lite fantasi kan man använda formatet på ett roligt och kreativt sätt. Målet är alltid att skapa känsla av att personerna som ser annonsen vill se mer, och det möjliggör verkligen Karusellen.

Vad är det vanligaste felet annonsörer och företag gör på Facebook?

– Ett misstag många gör är att de inte optimerar och jobbar aktivt med sina FB-kampanjer. Ser man att ett budskap/format/bild fungerar bra, bygg vidare på det. In och arbeta ofta med kontot. Ett bra tips är att alltid tänka på att folk tycker reklam är urtråkigt. Att tänka att man annonserar är ofta grundfelet. Jag brukar tänka att jag pratar till mina kompisar som har just det intresse som jag ringat in. Hur gör jag det så intressant och givande för dem som möjligt? Ingen gör ett företag frivilligt en tjänst, du måste väcka intresse och ge personen ett mervärde.

Ett sista tips, i en mening?

– Skippa de överstylade och ”professionella” bilderna och satsa istället på det genuina och autentiska, det fungerar 9 gånger av 10 bättre.

Läs mer om vår tjänst Facebook-annonsering!

Kampanjer tillgängliga på Facebook

Öka räckvidd
Varumärkeskännedom
Trafik
Interaktion
Appinstallationer
Videovisningar
Leadgenerering
Konverteringar
Produktkatalogförsäljning
Butiksbesök

Annonsformat tillgängliga på Facebook

Carousel
Video
Bild
Bildspel
Samling

SEO Sverige & Facebook-annonsering

Vi på SEO Sverige upplever ett ökat intresse kring både köpt och organisk FB-trafik, vilket gör oss ännu mer sporrade till att ligga i framkant. Därför ser vi alltid till att testa det nya, sälja det beprövade och skrota det gamla. Har ert företag frågor kring er FB-annonsering, kontakta Kristina redan idag eller ring oss på 040-88270.

Kontakta Kristina!

Har ert företag frågor kring er Facebook-annonsering, kontakta Kristina redan idag eller ring oss på 040-88270.