LinkedIn växer sig allt starkare som företagens självklara megafon, både i interna och externa kommunikationsinsatser och i skrivande stund håller en helt ny företagssida på att rullas ut. Den är fortfarande i demofasen, men kommer förhoppningsvis underlätta för alla admins där ute som desperat kämpar med estetiskt kränkande bildlösningar, så fort ett inlägg ska publiceras. LinkedIn verkar ha insett att form ibland kan gå hand i hand med funktion, och med den nya företagssidan på plats finns längre inga ursäkter till att inte ha en aktiv LinkedInnärvaro.

Med innehåll, landningssida och publicering väl på plats, är det dags att sponsra de nu snygga inläggen mot den tilltänkta målgruppen. Och för att inte missa relevanta profiler bör man alltid sponsra samma inlägg mot åtminstone två målgrupper med liknande sammansättning.

Har ni en produkt eller tjänst som riktar sig mot en viss yrkesgrupp, låt säga redovisningsekonomer på beslutsfattarnivå, så kan det se ut så här:

Målgrupper på LinkedIn

Och det ser ju bra ut. Det är inte så dumt att få möjligheten att nå 4000 seniora redovisningsekonomer med sitt budskap, och det tillhör ju inte allmänbildningen att känna till hur stor denna målgrupp borde vara, så det är lätt att nöja sig där. Men genom att bara kalibrera målgrupperna lite, så kan man nå många fler profiler – utan att tappa relevans. Så här:

Exempel målgrupp Linkedin

Genom att ändra i parametrarna ändrar man var LinkedIn letar i medlemmarnas profiler. För det är ju så, människor är inkonsekventa och vissa anger sina kvalifikationer i titelform, andra använder sig av olika skills, medan vissa bara anger vilka utbildningar de slutfört. Och för att snappa upp denna inkonsekvens måste man anpassa sina målgruppsinställningar.

Vill ni ha hjälp med er LinkedInannonsering, eller bara nyfikna på hur LinkedIn kan tjäna era syften – kontakta oss idag på 040-882 70 eller läs mer om annonsering på LinkedIn.