Har du någonsin lagt märke till de annonser du exponeras för när du läser nyheter, kollar dina sociala medier eller letar efter ett recept till helgens festligheter?
Alla de här annonserna som du ser på olika typer av webbplatser är displayannonser. Dem kan även synas i mobilspel och appar. På webbplatser syns dem längst upp som en banner, längst till höger eller mellan textstycken mitt på sidan. Annonsen kan bara synas där webbplatsen eller appen godkänt att annonser får visas.
Vad är det som avgör vilken annons som visas?
Det finns flera annonsformat att välja mellan, du kan skapa text-, bild-, video- och multimedieannonser. Vilket format som ska användas beror på vad syftet med displayannonsen är.
Det är viktigt att tänka på att skapa enkla annonser. Det skulle kunna vara en snygg bild som väcker känslor eller nyfikenhet och en kort säljande text som poängterar varför ditt företag är unikt. Det kan även vara effektivt att locka med ett erbjudande, beroende på vad målet med kampanjen är.
Annonserna skapas i Google’s verktyg Google Ads och för att annonsen ska ge ett bra resultat är det såklart väldigt viktigt att den riktas till rätt målgrupper och att man optimerar kampanjen löpande. Rätt budskap till fel person inbringar inte speciellt stor förtjänst. Ett effektivt sätt att rikta sina annonser kan vara att visa dem för personer som redan besökt din webbplats, det kallas remarketing.
Vill du veta mer om displayannonsering eller behöver du hjälp med att annonsera? Tveka inte att kontakta oss på 040-882 70 alt. info@seosverige.se.