Att nå potentiella kunder på internet har aldrig varit enklare

Det finns två sätt att hamna högst upp på Googles sökresultat. Det ena är med hjälp av sökmotoroptimering för de organiska sökresultaten och det andra är med hjälp av betalda annonser. Det här inlägget kommer handla om betalda annonser.

Skor online - AdWords och organiska listan

Med hjälp av Google AdWords kan ditt företag med en annons, synas högst upp i flödet på Googles resultatslista. Du väljer själv vilka sökord eller sökfraser som du vill ska visa din annons.

AdWords är ett verktyg som kan användas av vem som helst för att hantera annonser på bland annat Googles söknätverk. Det hjälper dig att avgränsa din marknadsföring till rätt personer med rätt intressen och som befinner sig på rätt plats för just ditt företag.

Den främsta fördelen med att marknadsföra sig online är att resultaten av en kampanj är mätbara. Vid annonsering i en tidning går det aldrig att veta säkert hur många som har sett annonsen och interagerat med företaget efteråt. Om du satt upp flygblad i centrum så kan du vara säker på att många har sett det, men frågan är hur många som verkligen har tagit budskapet till sig. Hur många ur din målgrupp har du faktiskt nått ut till?

Kostnad per klick (CPC)

Du betalar ingenting för att din annons visas utan du betalar först när någon klickar på din annons. Användaren som klickar på din annons är troligtvis intresserad av det du erbjuder eftersom annonsen endast visas när någon söker på dina valda sökord.

Hur mycket du behöver betala för ett klick på din annons beror på två faktorer:

  • Hur mycket du är villig att betala per klick på din annons och hur mycket dina konkurrenter är beredda att betala per klick för samma ord eller fras en användare har googlat på.
  • Din Quality Score. Quality Score är ett värde mellan 1-10 baserat på relevansen på annonsens landningssida. Om det står i din annons att du erbjuder fri frakt för alla skinnstövlar bör landningssidan för annonsen vara en undersida som enbart visar ett sortiment av skinnstövlar.

Baserat på de båda faktorerna får din annons ett värde (annonsranking) som sedan avgör vilken placering annonsen får på Googles sökresultatsida.

Över en miljon företag använder sig idag av Google AdWords för att marknadsföra sig online och de har alla olika mål med sina kampanjer. Det kan vara att öka trafiken till hemsidan, få fler beställningar via telefon eller sälja mer av en specifik produkt.

Vi på SEO Sverige har arbetat med det här sedan 2006, oavsett vilka mål ditt företag har så kan vi hjälpa dig. Du är välkommen att kontakta oss på 040-882 70 eller via info@seosverige.se!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *