Så här spårar du trafiken från din Google My Business ruta

Besökare som klickar på t.ex. Webbplats eller Läs mer (se bild 1) listas i Google Analytics som organisk trafik, vilket innebär att du helt enkelt inte ser att besökarna kommer från just dessa länkar.

Bild 1.SEO Sverige Google My Business

Google URL Builder – kampanjtaggar

Lösningen på detta är att använda sig av Google URL Builder som är ett verktyg som används för att tagga upp sina kampanjer genom att man tillför unika parametrar till länken. För att detta skall fungera så måste du ange minst två värden.

Inledningsvis (bild 2) skall du ange din Website URL: Adressen (URL) till sidan man skall komma till när man klickar Webbplats eller Läs mer. I vårt exempel rör det sig om ett blogginlägg som man kommer till genom att klicka på Läs mer (se bild 1 ovan).

Bild 2.Bild på Campaign URL Builder

  1. Campaign Source: Här skall du ange hänvisningskällan dvs. vart besöket kom ifrån. Vi har valt GMBpost3misstag vilket innebär att besökarens klick kommer från inlägget om ”3 vanliga misstag vi ser företag…” i vår Google My Business ruta.
  2. Campaign Medium: Här väljer vi organic eftersom denna trafik kommer från en vanlig sökning på Google.

När detta är klart så ser du din nya länk längst ned. Kopiera den och lägg in den för din ”Läs mer” post. Du gör samma process om det gäller din Webbplats länk. Glöm inte att ändra under punkt 1 vid varje tillfälle du publicerar en ny Läs mer post eller om det är en Köp/Beställ online länk. Detta för att du enkelt skall kunna särskilja på trafiken i Google Analytics.

I Campaign Source särskiljer vi på om det är en postat inlägg (GMBposts) och Webbplats länk (GMBlistning).

Lycka till!

/Fredrik

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *